אחריות למכשירי חשמל - מה כדאי לשים לב אליו

 

נכון שאיכשהו הכל מתקלקל לכם ממש באותו הרגע? כן זה בדרך כלל קורה שמכונת הכביסה, המדיח והתנור מתחילים לא לעבוד כיאות או לגמגם, והכל ממש באותו החודש. אז חוץ מהעובדה שחוויתם קארמה גרועה מה עוד אפשר לעשות כדי להקל קצת על הכיס. והאם באמת כדאי להרחיב את האחריות על מכשירי החשמל שלכם.

הרחבת ביטוח – מה זה?

אתם בוודאי מכירים את זה, מיד לאחר רכישתו של המכשיר החשמלי והגעתו הביתה, מגיעה אותה שיחת טלפון מהיבואן או המשווק. הוא ממליץ לכם להרחיב את האחריות ולוודא שבמקום שנה או שלוש שנים תקבלו חמש שנות אחריות. נשמע מפתה, לא? במיוחד לאור העובדה שהוצאתם סכום לא מבוטל מכספכם וכל מה שאתם מעוניינים בו הוא לישון בשקט ולסגור לעצמכם את הפינה. אז זהו שלא בטוח שמדובר בעיסקה כל כך טובה.

 

שימו לב שיש עוד כמה אופציות שכדאי לכם לסקור לפני שתתפתו להצעת הייבואן או המשווק הראשונה,להוסיף לביטוח פוליסת תכולת הדירה באמצעות חברת הביטוח שלכם. ותתפלאו יש פוליסות כאלו אז כדאי לברר מול החברה שלכם. השניה, לרכוש ביטוח באופן ישיר דרך חברת תיקונים.

 

בכל מקרה כדאי להשוות בין ההצעות השונות ולא למהר להגיד כן לייבואן והמשווק. מלבד המחיר כדאי לקחת בחשבון עוד כמה נקודות חשובות.  

לקרוא את האותיות הקטנות

קודם כל בידקו מה מכוסה באמצעות הביטוח, ויותר חשוב מכך מה לא מכוסה על ידו. שימו לב בהרבה מאוד מקרים רשימת ההחרגות הופכת למאוד ארוכה. וכך, חלקי הפלסטיק, הגומי, הזכוכית, הנורות ואפילו הצבע אינם מופיעים כמה שנכלל בביטוח. אם החלטתם ללכת על פוליסה שאינה שייכת לייבואן בידקו אם יש החרגה הנובעת מגיל המכשיר. לדבר זה חשיבות רבה בכל הקשור לחלקי החילוף ומידת זמינותם.

כמו-כן שימו לב לרוב ביקור הטכנאי לא יכלל בכתב האחריות המורחבת ואתם תידרשו לשלם עבורו, לעיתים הרבה מעבר למה שהיא אכן עלות הביקור בדרך כלל.

למה לא להרחיב את האחריות

הנה כמה סיבות מדוע לא כדאי לכם להרחיב את האחריות: הראשונה היא שהרחבת האחריות אינה ניתנת בדרך כלל על ידי היבואן הרשמי אלא על ידי חברות פרטיות, המועסקות על ידו. כלומר לא תדעו אם החלפים הם מקוריים או חיקויים. והשנייה לא פחות חשובה: נניח שקניתם מוצר חדש בעלות של 3,500 שקלים והוצע לכם לבטח אותו בעלות של 49 שקל לחודש למשך 5 שנים. הרי שבחישוב פשוט תשלמו במשך 5 השנים האלה: 2,940 שקלים!!! כלומר כמעט שילמתם פעמיים עבור אותו מוצר.

מה אומר החוק? ובכן, החוק מגדיר במדויק את היקף האחריות שנותן היבואן על מוצר חשמלי בשנה הראשונה. במסגרתה היצרן או היבואן חייבים לתקן כל תקלה במכשיר חשמל שמחירו מעל 150 שקל, אלא אם כן הוכח שנעשה בו שימוש בניגוד להוראות היצרן. ושימו לב שחובת ההוכחה היא עליהם.

 

לעומת זאת, כשמדובר בהרחבת אחריות אין הגדרות חוקיות ברורות, והיבואן יכול לרשום כל מה שיעלה על דעתו. למשל, שהאחריות לא כוללת חלקי פלסטיק או זכוכית, או שהאחריות היא למנוע בלבד ושאינה כוללת ביקור טכנאי או את עלות העבודה. במקרה של מקררים לדוגמה יש מי שרושמים כי האחריות למקרר כוללת את המדחס בלבד, מה שהפך לתופעה נפוצה מאוד באחריות למקררים.

עצת הזהב האמיתית כאן היא שגם אם החלטתם כן לרכוש ביטוח נסו להשיג מידע על החברה באינטרנט או מחברים ומכרים.